Finne riktig pris – Prissetting

Det viktigste du kommer til å lære!

Det viktigste for at du skal tjene penger på virksomheten din, er å sette riktige priser. Det er få som starter opp i ballongbransjen fordi de har lyst til å sette i gang med prisøvelser og eksperimenter.

Likevel er det slik at om du investerer litt tid for å sette deg inn i enkel prissetting, så er sjansen større for at du skal lykkes.

 

Det er bare én enkel regel når det gjelder priser: Forsikre deg om at du tjener penger når du arbeider.

 

Prissetting er kanskje ikke så gøy, men det er ikke vanskelig.

Å bruke overskuddet på slutten av året, dra på kongresser og lære mer og gjøre kundene dine fornøyde - det er moro!


Du må lære å sette riktige priser for å kunne ha det gøy!

 

De beste systemene for prising er de som kan tilpasses alle situasjoner, til alle firmaer og samtidig er enkle å lære og bruke.

For å sikre at du tjener penger må du ta mer for jobben enn det koster deg å gjøre jobben.

 

Det du sitter igjen med, kalles Brutto Fortjeneste (“Gross profit”)

 

Avhengig av hvilken type firma du driver og de faste kostnadene du har (”overhead”), så vil bruttofortjenesten din være forskjellig fra konkurrentene dine.

 

3-punkts plan:

1. Regn ut hvor mye det koster deg å gjøre jobben før du setter i gang
 

2. Regn ut en pris som er høyere enn dine beregnede kostnader og som gir deg den fortjenesten du ønsker
 

3. Regn ut de virkelig kostnadene du hadde for å gjøre jobben etterpå og sjekk om beregningene dine holdt mål

 

Etter at du har lært å mestre disse punktene, så er det bare en ting å gjøre:

Du skal alltid bruke systemet!

 

Det blir lettere for hver gang du bruker det.

 

 

 

Prissetting som gir profitt!

Fyll ut et “Job Cost Form,” som vist til høyre, for hver bukett eller dekorasjonsjobb.

Uansett størrelse.

Liten eller stor.

 

Beregn de virkelige kostnadene og lær systemet til de som jobber sammen med deg eller for deg. Du vil få mye igjen for tiden du bruker på dette.

Lenger ned på siden vil du finne en video på 50 minutter som går grundig gjennom bruken av jobbkostnad skjemaet og du vil finne link for nedlasting av en forenklet versjon på norsk og engelsk.

 

Jobbkostnadsskjemaet hjelper oss til å beregne kostnader, priser og sjekke fortjenesten.

Det hjelper oss også til riktigere beregning av arbeidstid og materialkostnader i framtiden.

 

 

Fyll ut denne seksjonen fullstendig.
Det vil gi deg informasjon om denne spesielle jobben og i tillegg for du verdifull informasjon for framtiden.
Hvis lignende jobber dukker opp, har du informasjonen du trenger.

 

 

Denne delen av skjemaet brukes for å beregne hvor mye det vil koste å gjøre jobben.

Den består av tre deler:

  • Materiell
  • Arbeid
  • Andre kostnader

 

Materialkostnadene dekker alle produktene du bruker på en jobb.

Ballonger, gass, bånd etc.

 

Du må ta med absolutt alt du bruker. Hemmeligheten er å være nøye.

 

Finn stykkprisen på hver ballong ved å dele poseprisen på antallet ballonger i posen.

Hvis en pose med 100 ballonger koster 200 kroner, så koster 1 ballong 2 kroner.

Skriv produktnavnet i venstre kolonne, skriv antallet du beregner å bruke under antall (Quantity) og skriv stykkpris under unit costs.

Multipliser de to for å finne kostnaden.

 

Skjemaene som kan lastes ned har formler som gjør utregningen automatisk.

 

 

 

Lønnskostnader fungerer på samme måte som materialkostnadene. Du skal beregne antall timer som du og staben din kommer til å bruke på jobben. Denne tiden er ofte den vanskeligste kostnaden å beregne.

Lønn er også ofte den største kostnaden på en jobb. Bruk litt tid på denne beregningen.

Du skal ta med tid til planlegging, design, forberedelser til å gjøre jobben, rigge opp og rigge ned. Ta også med tid til uforutsette ting.

 

Skriv navnet på hver person som skal være med på jobben (eller lønnstrinn) i første kolonne. Beregn antallet timer/minutter på hver enkelt person.

Skriv timelønn (inkludert sosiale kostnader) i kolonnen for timeantall (hours). Multipliser antall minutter med timekostnaden og du kan summere lønnskostnadene.

På skjemaet som kan lastes ned er det lagt inn formel for denne utregningen.

 

Selv om du eier bedriften, skal du holde oversikt over egne timer og du skal beregne deg selv en timelønn.

Den letteste måten å gjøre det på, er å finne ut hva det vil koste å leie inn en person med samme kunnskaper som deg til å gjøre jobben.

Hvis du ikke tar med timelønn til deg selv, vil du aldri bli i stand til å leie noen til å gjøre jobben du selv gjør nå og du vil ikke kunne få firmaet ditt til å vokse.

 

Andre kostander er utgifter som kjøregodtgjørelse, parkering, andre reisekostnader, mat, drikke, leie av utstyr etc.

Husk å ta med alt av ekstrakostnader som må til for at du skal kunne gjøre jobben som er planlagt.

 

Alt dette samles under delen for Utgifter.

 

Når du summerer materialkostnader, lønn og andre kostnader, finner du den summen du må ut med i cash for å gjøre jobben.

Det som jobben koster deg, eller Total Direct Cost.

 

Hvis du tar det beløpet for jobben, taper du penger.

 

Du må legge på noe for faste kostnader og fortjeneste.

 

Faste Kostnader er det du trenger for å dekke kostnader som;

forsikring, reklame, internett, husleie, strøm, telefon......

 

Fortjeneste er pengene som firmaet ditt kan bruke til fremtidige investeringer for å forbedre butikken, kjøpe bedre utstyr, dra på kongresser etc....


 

Tallene under er bare eksempler. Bruk tall som passer din virksomhet.

 

Du har beregnet at de faste kostnadene utgjør 25% av omsetningen din i et normalt år.
Du ønsker en netto fortjeneste på 30%
Da må du beregne en brutto fortjeneste på 55%

 

Kostnader% + Netto fortjeneste% = Brutto fortjeneste %

25% + 30% = 55%

Del direkte kostnader med 0,45 (1 - Brutto fortjeneste) for å finne salgsprisen.

 

Etter at du har solgt inn jobben og utført den, fortsetter du med punkt 3 i planen.

 

Fyll in de virkelige beløpene på høyre side av skjemaet. Husk at venstre side bare var et anslag.

Det kan hende du har brukt færre eller flere ballonger, det kan ha oppstått problemer i forbindelse med jobben.

Tok du med kostnad til gass og husket du å beregne tid til rigging av dekorasjonen?
 

Summen vil nå vise de Totale virkelige kostnadene. Total actual costs.

 

Den nye utregningen vil vise deg om fortjenesten ble så stor som du hadde beregnet.
Kanskje du til og med har tapt penger uten å være klar over det?
 

Fyll ut Jobbkostnadskjema for alle jobber og ta de fram igjen når du får lignende jobber.
Det vil gi deg bedre innsikt og forståelse av hvordan firmaet ditt fungerer og sikre at du tjener penger på det du gjør.


 

Hvor mye ville DU selge denne for? – Video

Keith Stirman og Dominic Cassidy fra Q Corner går grundig gjennom bruken av jobbkostnadskjema og riktig prising av dekorasjoner.

Hele videoen er på 51 minutter.

 

 

Last ned jobbkostnadskjema på linkene under:

Sue Bowlers blogg om prising

Sue har skrevet en flott bloggpost om bruk av jobbkostnadskjemaet og prising.

 

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.